menusearch
radiokourosh.ir

افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

اپلیکیشن اندروید رادیو کورش
۱۳۹۸/۱/۲۸ چهارشنبه
(0)
(0)
افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
 افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

رادیو کورش - عصر چهارشنبه ۲۸ فروردین‌ماه خیابان برادران مظفر و سینما فلسطین میزبان اهالی سینما وعلاقمندانی بود که برای حضور در افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر آمده بوند.

پیش از آغاز رسمی مراسم، در گذر فرهنگی واقع در خیابان برادران مظفر موسیقی محلی همراه با اجرای حرکات موزون عروسکی اجرا شد. همچنین یک گروه موسیقی نیز در لابی سینما فلسطین قطعات خاطره‌انگیز کلاسیک را اجرا کرد.

ابراهیم حاتمی‌کیا، رضا میرکریمی (دبیر جشنواره)، شهاب اسفندیاری، رضا کیانیان، مجید رجبی‌معمار، ستاره اسکندری و... از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

در ادامه جلیقه جمعیت هلال احمر به رضا میرکریمی، رضا کیانیان و ستاره اسکندری اهدا و کیک سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بریده شد.

رضا کیانیان پیش از بریدن کیک افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سخنانی ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: جشنواره ما، جشنواره ساده ای است و امیدوارم شما آن را دوست داشته باشید. همانطور که می‌دانید تمامی عواید فروش بلیت و محصولات فرهنگی این دوره از جشنواره به هموطنان سیل زده اختصاص می یابد.

در ادامه این مراسم، در حضور ابراهیم حاتمی‌کیا، از کتاب سه زبانه «دیده بان» به مناسبت نمایش نسخه مرمت شده فیلم «دیده‌بان»، رونمایی شد و این کارگردان یک نسخه از کتاب را امضا کرد.

سپس با حضور حاضران در سالن شماره یک سینما فلسطین مراسم رسمی افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با پخش آیاتی از قرآن مجید آغاز شد.

سپس در حالی که تصاویری از حادثه سیل اخیر در شهرهای مختلف کشور روی پرده سینما نمایش داده می‌شد، قطعه‌ای موسیقی با اشعاری به زبان‌های مختلف اقوام ایرانی توسط یک نوازنده آکاردئون به صورت زنده اجرا شد و در پایان این تصاویر شماره حساب هلال‌احمر برای دریافت کمک‌های مردمی اعلام شد.

در ادامه تیزر سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر براساس فیلم «دونده» امیر نادری پخش شد.

سپس کلیپی از فیلم مرمت‌شده «دیده‌بان» ابراهیم حاتمی‌کیا با نمایش بخش‌هایی از نسخه قدیمی و صحبت‌های حاتمی‌کیا، اصغر پورهاجریان (بازیگر و مدیر جلوه‌های ویژه فیلم)، احمد طالبی‌نژاد و مهرزاد دانش (منتقد)، سیدمحمد بهشتی (مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی)، سعید قطبی‌زاده و آرش خوشخو (منتقد) درباره این فیلم پخش شد.

ابراهیم حاتمی‌کیا در این کلیپ درباره «دیده‌بان» گفت: «من از جنگ به سینما آمدم. در آن فضا بودم و در آن فضا ذوب شده بودم و همان موقع متوجه شده بودم که باید دوربین را هم به دست بگیرم. «دیده‌بان» حاصل همه تجربه من از جنگ بود.»

پس از پخش کلیپ، رضا کیانیان با حضور روی صحنه در سخنانی درباره ویژگی‌های جشنواره امسال گفت: «جشنواره جهانی فیلم فجر، جشنواره کم‌خرجی است؛ نه می‌خواهیم پرخرج‌ترش کنیم نه می‌توانیم ولی در این چهارسال اتفاقات ویژه‌ای در این جشنواره افتاده است. امسال ۱۶۰ فیلم نشان می‌دهیم که از شما دعوت می‌کنم همه این فیلم‌ها را ببیند، هرچند مطمئن هستم در طول هشت روز نمی‌توانید همه آن‌ها را ببینید. ولی حتما ببینید چون در جای دیگری این فیلم‌ها را نمی‌توانید ببینید. بسیاری از آن‌ها برای اولین بار است که در ایران نمایش داده می‌شوند.»

در ادامه، هوشنگ گلمکانی منتقد سینما نیز با اشاره به حادثه سیل در استان‌های مختلف، بیان کرد: «هنوز در برخی نقاط کشور آب وجود دارد و مردم در گل‌ولای زندگی می‌کنند و ما به فکر آنها هستیم ولی همان پیام معروف عباس کیارستمی به یادمان می‌آید که زندگی ادامه دارد. به هر حال اقدامی که جشنواره انجام داد و با سیل‌زدگان هم‌دردی کرد، قابل احترام است.»

ابراهیم حاتمی‌کیا، سخنران بعدی مراسم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر، با اشاره به پوستر فیلم «دیده‌بان» که روی صحنه به نمایش درآمده است، گفت: «آن عکسی که روی پوستر می‌بینید برای ۳۰ سال پیش است که من جوان بودم ولی الان موهایم سفید شده است. یک عده مرا از فیلم «از کرخه تاراین»، برخی از «مهاجر»، برخی از «آژانس شیشه‌ای» می‌شناسند و قبول دارند. «دیده‌بان» کسی است که دشمن را می‌بینید و دوست و همرزمش را از وجود دشمن آگاه می‌کند.»

پایان بخش این مراسم، نمایش نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «دیده‌بان» بود.

در حاشیه این مراسم، تفاهمنامه ای میان سیدرضا میرکریمی و علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر کشور امضا شد.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.