menusearch
radiokourosh.ir

پرمخاطب ترین فیلمهای سینما در دهه ی نود

اپلیکیشن اندروید رادیو کورش
۱۳۹۷/۶/۱۰ شنبه
(1)
(0)
پرمخاطب ترین فیلمهای سینما در دهه ی نود
پرمخاطب ترین فیلمهای سینما در دهه ی نود

رادیو کورش _ در صدر جدول فيلم «هزارپا» و پس از آن «شهر موش‌ها۲» قرار دارند، دو فيلمي که بيش از ۳ ميليون مخاطب به تماشاي آنها نشستند.

«هزارپا» با ۳ ميليون و ۶۵۰ هزار مخاطب جديدترين ساخته ابوالحسن داوودي است که با بهره‌گيري از رضا عطاران و جواد عزتي دو کمديني که در دوران اوج محبوبيت خود بسر مي‌برند اکرانش را طوفاني آغاز کرد و ۱۲۴ هزار و ۷۰۶ نفر تنها در سه روز نخست اکران «هزارپا» به تماشاي اين فيلم نشستند.

شهر موش‌ها۲» براي بسياري از مردم يادآور خاطرات شيرين کودکي بود اين فيلم که دنباله‌اي براي فيلم محبوب و موفق «شهر موش‌ها» و سريال «مدرسه موش‌ها» محسوب مي‌شد توانست هم مخاطبان کودک و هم بزرگسال را به سينما کشانده و اثر موفق ديگري به کارنامه مرضيه برومند اضافه کند. علاوه بر آن همزماني اکران «شهر موش‌ها۲» با افتتاح «پرديس کوروش» نيز در افزايش تعداد مخاطبان اين فيلم نقش بسزايي داشت.

«آينه‌ بغل» با ۲ ميليون و ۶۷۶ هزار مخاطب در رتبه سوم جدول قرار دارد. «آينه بغل» که يکي از پرخرج‌ترين فيلم‌هاي ساخته شده در سال‌هاي اخير است، با استفاده از محبوبيت محمدرضا گلزار سوپراستار سينماي ايران و جواد عزتي که بيشتر بار کمدي فيلم را به دوش مي‌کشيد، توانست اکران فصل پاييز را رونق بخشد. همزماني اکران آينه بغل با فيلم‌هاي اجتماعي تلخ نيز يکي از عوامل افزايش مخاطب اين فيلم بود.

 «نهنگ عنبر۲ » با ۲ ميليون و ۶۶۴ هزار مخاطب در رتبه چهارم قرار دارد . «نهنگ عنبر۲» داستان جذابش را در بستر دهه ۶۰ که دهه‌اي پرخاطره و دوست‌داشتني‌ست روايت مي‌کند و توانست باوجود اکرانش در ماه ارديبهشت مخاطبان فراواني را به سينما بکشاند.

رتبه پنجم جدول در اختيار فيلم «محمد رسول‌الله» است فيلمي که داستان زندگي پيامبر در دوران کودکي را روايت مي‌کند و پرهزينه‌ترين و بزرگترين پروژه فيلمسازي تاريخ سينماي ايران محسوب مي‌گردد.

«گشت ۲» با ۲ ميليون و ۴۳۲ هزار مخاطب و «اخراجي‌هاي۳» با ۲ ميليون و ۴۰۰هزار مخاطب، ديگر فيلم‌هايي هستن که ادامه فيلم پرمخاطب قبلي بوده‌اند و هر دو به دليل قرارگرفتن در ژانر کمدي و اکران در عيد توانستند مخاطبان بسياري را جذب کنند و به ترتيب در رتبه ششم و هفتم جدول قرار گرفتند. حواشي ايجاد شده پيرامون فيلم گشت ۲ که گفته شد ممکن است اکران نشود يا مانند گشت ۱ از پرده سينماها پايين کشيده شود منجر به هجوم مردم به سينماها شد.

فيلم‌‌هاي «من سالوادور نيستم» ، «پنجاه کيلو آلبالو» و «لاتاري» ديگر فيلم‌هاي پرمخاطب دهه نود بودند که شانس اکران نوروزي را بدست آوردند. «من سالوادور نيستم» فيلمي در ژانر کمدي بود که با استفاده از رضا عطاران و بازيگران خارجي توانست ۲ ميليون ۳۹۵ هزار مخاطب را جذب کند و در رتبه هشتم جدول قرار گيرد.

«فروشنده» پرمخاطب‌ترين فيلم مستقل و غيرکمدي سينماي ايران با ۲ ميليون و ۱۶۰ هزار مخاطب در رتبه نهم جدول قرار دارد. مهمترين علت جذب مخاطب فيلم اعتبار کارگردان و جوايز بين المللي آن بود.

دهمين فيلم جدول «سلام بمبئي» با ۲ ميليون و ۱۵۲ هزار مخاطب بود. استفاده از بازيگر زن هندي در کنار محمدرضاگلزار در افزايش تعداد مخاطبان فيلم تاثير بسزايي داشت.

آمار نشان مي‌دهد فيلم‌هاي کمدي اکران شده در دهه نود سينماي ايران نقشي اساسي‌ در جذب مخاطب داشتند و از ميان ۱۵ فيلم پرمخاطب دهه نود سهم فيلم‌هاي کمدي ۹ فيلم بوده است در حالي که سهم فيلم‌هاي غير کمدي ۴ فيلم و سينماي کودک تنها ۲ نماينده داشته است.

رتبهفيلمفروش (تومان)مخاطب
۱هزارپا۳۲,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰۳,۶۵۰,۰۰۰
۲شهرموش ها ۲۱۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰۳,۰۰۰,۰۰۰
۳آينه بغل۲۰,۴۹۷,۲۹۵,۰۰۰۲,۶۷۶,۹۲۱
۴نهنگ عنبر ۲۲۰,۹۴۴,۰۴۴,۰۰۰۲,۶۶۴,۳۲۸
۵محمد۱۴,۶۲۰,۲۶۴,۰۰۰۲,۴۶۹,۷۹۶
۶گشت ۲۱۹,۷۸۱,۳۴۵,۰۰۰۲,۴۳۲,۱۸۵
۷اخراجي ها ۳۵,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰۲,۴۰۰,۰۰۰
۸من سالوادور نيستم۱۴,۳۲۶,۵۰۱,۰۰۰۲,۳۹۵,۴۱۵
۹فروشنده۱۵,۷۱۴,۹۲۰,۰۰۰۲,۱۶۰,۰۵۰
۱۰سلام بمبئي۱۳,۷۲۷,۱۶۷,۰۰۰۲,۱۵۲,۲۶۶
۱۱پنجاه کيلو آلبالو۱۳,۶۴۱,۴۳۰,۰۰۰۲,۱۴۱,۴۸۰
۱۲ورود آقايان ممنوع۵,۰۲۸,۰۰۰,۰۰۰۲,۰۵۰,۰۰۰
۱۳خوب بد جلف۱۶,۲۸۸,۵۹۴,۰۰۰۲,۰۲۸,۳۶۱
۱۴کلاه قرمزي و بچه ننه۵,۷۰۲,۰۰۰,۰۰۰۱,۷۸۰,۰۰۰
۱۵لاتاري۱۴,۸۰۰,۱۲۰,۰۰۰۱,۷۶۱,۵۸۷
۱۶تگزاس۱۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۷۲۰,۰۰۰
۱۷بارکد۱۱,۱۸۷,۳۸۰,۰۰۰۱,۷۱۱,۰۹۹
۱۸ابد و يک روز۱۱,۴۸۰,۰۵۹,۰۰۰۱,۶۷۵,۰۵۷
۱۹به وقت شام۱۳,۰۵۲,۲۶۳,۰۰۰۱,۶۲۸,۷۵۷
۲۰مصادره۱۵,۶۸۷,۹۱۸,۰۰۰۱,۶۲۲,۸۱۹
۲۱اکسيدان۱۰,۷۹۱,۲۰۶,۰۰۰۱,۳۰۲,۸۰۲
۲۲نهنگ عنبر ۱۷,۰۸۲,۸۴۸,۰۰۰۱,۲۵۳,۲۴۱
۲۳ساعت ۵ عصر۹,۱۲۷,۱۲۳,۰۰۰۱,۲۰۷,۱۴۴
۲۴جدايي نادر از سيمين۳,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۲۰۰,۰۰۰
۲۵فيلشاه۷,۸۸۲,۴۴۹,۰۰۰۱,۱۵۷,۱۶۱