رادیو کورش _ در صدر جدول فيلم «هزارپا» و پس از آن «شهر موشها۲» قرار دارند، دو فيلمي که بيش از ۳ ميليون مخاطب به تماشاي آنها نشستند.
«هزارپا» با ۳ ميليون و ۶۵۰ هزار مخاطب جديدترين ساخته ابوالحسن داوودي است که با بهرهگيري از رضا عطاران و جواد عزتي دو کمديني که در دوران اوج محبوبيت خود بسر ميبرند اکرانش را طوفاني آغاز کرد و ۱۲۴ هزار و ۷۰۶ نفر تنها در سه روز نخست اکران «هزارپا» به تماشاي اين فيلم نشستند.
شهر موشها۲» براي بسياري از مردم يادآور خاطرات شيرين کودکي بود اين فيلم که دنبالهاي براي فيلم محبوب و موفق «شهر موشها» و سريال «مدرسه موشها» محسوب ميشد توانست هم مخاطبان کودک و هم بزرگسال را به سينما کشانده و اثر موفق ديگري به کارنامه مرضيه برومند اضافه کند. علاوه بر آن همزماني اکران «شهر موشها۲» با افتتاح «پرديس کوروش» نيز در افزايش تعداد مخاطبان اين فيلم نقش بسزايي داشت.
«آينه بغل» با ۲ ميليون و ۶۷۶ هزار مخاطب در رتبه سوم جدول قرار دارد. «آينه بغل» که يکي از پرخرجترين فيلمهاي ساخته شده در سالهاي اخير است، با استفاده از محبوبيت محمدرضا گلزار سوپراستار سينماي ايران و جواد عزتي که بيشتر بار کمدي فيلم را به دوش ميکشيد، توانست اکران فصل پاييز را رونق بخشد. همزماني اکران آينه بغل با فيلمهاي اجتماعي تلخ نيز يکي از عوامل افزايش مخاطب اين فيلم بود.
«نهنگ عنبر۲ » با ۲ ميليون و ۶۶۴ هزار مخاطب در رتبه چهارم قرار دارد . «نهنگ عنبر۲» داستان جذابش را در بستر دهه ۶۰ که دههاي پرخاطره و دوستداشتنيست روايت ميکند و توانست باوجود اکرانش در ماه ارديبهشت مخاطبان فراواني را به سينما بکشاند.
رتبه پنجم جدول در اختيار فيلم «محمد رسولالله» است فيلمي که داستان زندگي پيامبر در دوران کودکي را روايت ميکند و پرهزينهترين و بزرگترين پروژه فيلمسازي تاريخ سينماي ايران محسوب ميگردد.
«گشت ۲» با ۲ ميليون و ۴۳۲ هزار مخاطب و «اخراجيهاي۳» با ۲ ميليون و ۴۰۰هزار مخاطب، ديگر فيلمهايي هستن که ادامه فيلم پرمخاطب قبلي بودهاند و هر دو به دليل قرارگرفتن در ژانر کمدي و اکران در عيد توانستند مخاطبان بسياري را جذب کنند و به ترتيب در رتبه ششم و هفتم جدول قرار گرفتند. حواشي ايجاد شده پيرامون فيلم گشت ۲ که گفته شد ممکن است اکران نشود يا مانند گشت ۱ از پرده سينماها پايين کشيده شود منجر به هجوم مردم به سينماها شد.
فيلمهاي «من سالوادور نيستم» ، «پنجاه کيلو آلبالو» و «لاتاري» ديگر فيلمهاي پرمخاطب دهه نود بودند که شانس اکران نوروزي را بدست آوردند. «من سالوادور نيستم» فيلمي در ژانر کمدي بود که با استفاده از رضا عطاران و بازيگران خارجي توانست ۲ ميليون ۳۹۵ هزار مخاطب را جذب کند و در رتبه هشتم جدول قرار گيرد.
«فروشنده» پرمخاطبترين فيلم مستقل و غيرکمدي سينماي ايران با ۲ ميليون و ۱۶۰ هزار مخاطب در رتبه نهم جدول قرار دارد. مهمترين علت جذب مخاطب فيلم اعتبار کارگردان و جوايز بين المللي آن بود.
دهمين فيلم جدول «سلام بمبئي» با ۲ ميليون و ۱۵۲ هزار مخاطب بود. استفاده از بازيگر زن هندي در کنار محمدرضاگلزار در افزايش تعداد مخاطبان فيلم تاثير بسزايي داشت.
آمار نشان ميدهد فيلمهاي کمدي اکران شده در دهه نود سينماي ايران نقشي اساسي در جذب مخاطب داشتند و از ميان ۱۵ فيلم پرمخاطب دهه نود سهم فيلمهاي کمدي ۹ فيلم بوده است در حالي که سهم فيلمهاي غير کمدي ۴ فيلم و سينماي کودک تنها ۲ نماينده داشته است.
رتبه | فيلم | فروش (تومان) | مخاطب |
---|---|---|---|
۱ | هزارپا | ۳۲,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۵۰,۰۰۰ |
۲ | شهرموش ها ۲ | ۱۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۳ | آينه بغل | ۲۰,۴۹۷,۲۹۵,۰۰۰ | ۲,۶۷۶,۹۲۱ |
۴ | نهنگ عنبر ۲ | ۲۰,۹۴۴,۰۴۴,۰۰۰ | ۲,۶۶۴,۳۲۸ |
۵ | محمد | ۱۴,۶۲۰,۲۶۴,۰۰۰ | ۲,۴۶۹,۷۹۶ |
۶ | گشت ۲ | ۱۹,۷۸۱,۳۴۵,۰۰۰ | ۲,۴۳۲,۱۸۵ |
۷ | اخراجي ها ۳ | ۵,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۸ | من سالوادور نيستم | ۱۴,۳۲۶,۵۰۱,۰۰۰ | ۲,۳۹۵,۴۱۵ |
۹ | فروشنده | ۱۵,۷۱۴,۹۲۰,۰۰۰ | ۲,۱۶۰,۰۵۰ |
۱۰ | سلام بمبئي | ۱۳,۷۲۷,۱۶۷,۰۰۰ | ۲,۱۵۲,۲۶۶ |
۱۱ | پنجاه کيلو آلبالو | ۱۳,۶۴۱,۴۳۰,۰۰۰ | ۲,۱۴۱,۴۸۰ |
۱۲ | ورود آقايان ممنوع | ۵,۰۲۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۵۰,۰۰۰ |
۱۳ | خوب بد جلف | ۱۶,۲۸۸,۵۹۴,۰۰۰ | ۲,۰۲۸,۳۶۱ |
۱۴ | کلاه قرمزي و بچه ننه | ۵,۷۰۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۸۰,۰۰۰ |
۱۵ | لاتاري | ۱۴,۸۰۰,۱۲۰,۰۰۰ | ۱,۷۶۱,۵۸۷ |
۱۶ | تگزاس | ۱۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۲۰,۰۰۰ |
۱۷ | بارکد | ۱۱,۱۸۷,۳۸۰,۰۰۰ | ۱,۷۱۱,۰۹۹ |
۱۸ | ابد و يک روز | ۱۱,۴۸۰,۰۵۹,۰۰۰ | ۱,۶۷۵,۰۵۷ |
۱۹ | به وقت شام | ۱۳,۰۵۲,۲۶۳,۰۰۰ | ۱,۶۲۸,۷۵۷ |
۲۰ | مصادره | ۱۵,۶۸۷,۹۱۸,۰۰۰ | ۱,۶۲۲,۸۱۹ |
۲۱ | اکسيدان | ۱۰,۷۹۱,۲۰۶,۰۰۰ | ۱,۳۰۲,۸۰۲ |
۲۲ | نهنگ عنبر ۱ | ۷,۰۸۲,۸۴۸,۰۰۰ | ۱,۲۵۳,۲۴۱ |
۲۳ | ساعت ۵ عصر | ۹,۱۲۷,۱۲۳,۰۰۰ | ۱,۲۰۷,۱۴۴ |
۲۴ | جدايي نادر از سيمين | ۳,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ |
۲۵ | فيلشاه | ۷,۸۸۲,۴۴۹,۰۰۰ | ۱,۱۵۷,۱۶۱ |